fbpx

Pasaran Halal di Olimpik Tokyo 2020, Malaysia Sasar Menjadi Pemain Utama

Oleh : Kapital
29 Januari 2019 - 5:32 pm

Reading Time: 2 minutes
  • Jumlah pelancong dijangka mencecah 40 juta orang di Olimpik Tokyo 2020
  • Import Malaysia ke Jepun bakal mencecah RM3.7 bilion menjelang 2020

2020 nanti akan diadakan satu kejohanan sukan berprestij di Tokyo iaitu  Olimpik Tokyo 2020. Dijangkakan nilai pasaran halal bagi kejohanan tersebut mencecah USD 300 juta dan Malaysia merancang untuk menjadi sebahagian daripadanya.

 

Seramai 40 juta pelancong akan tiba menjelang Olimpik 2020 dan sebahagian besar mereka adalah orang Islam. Malaysia cukup terkenal dengan piawaian halal yang cukup baik oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sehinggakan menjadi rujukan Jepun.

 

Menurut  Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof syarikat-syarikat Jepun telah menyatakan minat mereka terhadap sektor makanan dan minuman, kesihatan dan kecantikan di Malaysia.

 

“Jepun kini lebih terbuka kepada pasaran halal berbanding 10 tahun lalu, dan jika industri kecil dan sederhana (IKS) Malaysia tidak mengambil peluang ini, ianya satu kerugian yang besar” – Redzuan Yusof

 

Pada tahun 2017, jumlah eksport Malaysia ke Jepun bernilai RM2.8 bilion dan dijangka terus meningkat sehingga RM3.1 bilion tahun 2018, RM3.4 bilion pada 2019 dan RM3.7 bilion menjelang 2020.

 

Baca: Bon Samurai, Adakah Satu Langkah Bijak?

“Kami berharap di expo ini, kita boleh mencapai sasaran jualan sebanyak RM50 juta” Ujar beliau selepas merasmikan Malaysia Halal Expo 2019 (MHE 2019).

 

MHE 2019 diadakan sebagai satu platform kepada IKS menembusi pasaran Jepun menjelang Olimpik Tokyo 2020 dengan tema “Malaysia ke Jepun Bagi Olimpik 2020”. Expo ini dianjurkan oleh Corporation Malaysia (SME Corp).

 

Seramai 320 buah booth disediakan bagi usahawan yang bersedia untuk mengimport produk dan servis mereka ke Jepun yang terdiri daripada pelbagai sektor termasuklah makanan dan minuman, kosmetik, logistic, bioteknologi dan farmasi.

 

Setakat ini, jualan telah mencecah RM40.8 juta hasil daripada kerjasama syarikat Jepun dan Malaysia di expo ini.

 

Image result for halal expo 2019

 

Antara syarikat Jepun yang turut serta dalam expo ini adalah ake One Co. Ltd (syarikat yang mengusahakan Family Mart), Ohga Pharmacy, Hayabusa International dan  Yatsumoto Tsusho Co. Ltd.

 

Manakala 5 syarikat utama daripada Malaysia adalah Lulu Group Retails Sdn Bhd, Ramly Halal Mart Sdn Bhd, Aeon Big (M) Sdn Bhd, Nestle Malaysia Bhd dan Tesco Stores (Malaysia) Sdn Bhd.

 

Kerjasama Malaysia dan Jepun ini boleh dijadikan sebagai salah satu langkah pertama bagi Malaysia untuk mempelopori pasaran halal dunia. Setakat hari ini jumlah penduduk beragama Islam di dunia mencecah 1.8 bilion orang dan ruang bagi pasaran halal masih lagi luas.

Anda Mungkin Meminati Artikel Ini

230194
Kapital

7 Perkara Mengenai Ekonomi Malaysia Baru

Reading Time: 3 minutes Satu garis panduan pelantikan jawatan tertinggi GLC akan dikeluarkan MoF Cukai korporat bagi Industri Kecil dan Sederhana (IKS)…

7-01
Kapital

MRCB Perkenal MBS Bagi Tingkatkan Kualiti Pembinaan

Reading Time: 2 minutes   Syarikat Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB) bakal meningkatkan lagi kualiti dalam sektor pembinaan dengan memperkenalkan sistem pembinaan…

101b
Kapital

Lima Strategi Makro Kekal Daya Tahan Ekonomi Negara

Reading Time: 2 minutes Artikel ini pertama kalinya disiarkan di Berita Harian   KUALA LUMPUR: Kerajaan akan melaksanakan lima strategi makro bagi…

kilang-mazda-kulim-mekanika-4

Tahap Perniagaan Di Malaysia Kurang Memberansangkan Bagi Tempoh 5 Bulan Berturut-Turut

Reading Time: 2 minutes PMI China kekal bawah paras 50 semenjak Disember 2018 PMI adalah satu kaji selidik yang dilakukan secara bulanan…