fbpx

8 Perkara Anda Perlu Tahu Mengenai Rundingan Semula ECRL

Oleh : Kauthar Rozmal
15 April 2019 - 4:35 pm

Reading Time: 2 minutes

Akhirnya terjawab sudah segala persoalan mengenai ECRL sesudah pulangnya perunding khas bagi projek ini Tun Daim Zainuddin minggu lalu. Tun Daim telah membuat rundingan semula dengan Kerajaan China ke atas perjanjian kerajaan kepada kerajaan (G2G) yang ditandatangani pada tahun 2016.

 

Setelah membuat timbang tara di antara menghentikan projek ini dengan kos penamatan berjumlah RM21.78 bilion atau membuat rundingan semula, kerajaan telah berjaya mencapai kata sepakat untuk membuat rundingan semula yang mana perjanjian ini adalah menang-menang bagi kedua belah pihak, Malaysia dan China, dan yang lebih utama ia bakal memberi manfaat yang besar kepada rakyat.

 

 

Menurut kerajaan, ECRL bakal menjadi pemangkin ekonomi kepada Malaysia terutamanya kawasan pantai timur.

 

Berikut 8 perkara anda perlu tahu mengenai rundingan baru ini.

 

1. Kos pembinaan ECRL berjaya dikurangkan kepada RM44 bilion bersamaan penjimatan RM21.55 bilion atau 32.8% penjimatan. Di bawah perjanjian asal, kos per km adalah RM95.5 juta per km dan kini kosnya adalah RM65.5 juta per km.

 

2. Laluan ECRL merangkumi 5 negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan dan Selangor berbanding 4 negeri sahaja sebelum ini. Terdapat 20 stesen hentian akan dibina di sepanjang jajaran ECRL.

 

3. Jajaran baru ini akan dihubungkan kepada KLIA Express Rail Link (ERL), MRT2 Laluan SSP melalui pertukaran di Putrajaya Sentral dan laluan KTM Komuter serta ETS melalui pertukaran di Bangi/Kajang.

 

4. Jajaran ECRL yang baru dipendekkan daripada 688.3 km kepada 640km sahaja dengan mengekalkan standard gauge dan double tracking.

5. Demi memelihara warisan alam sekitar, jajaran ECRL tidak akan melalui Klang Gates Quartz Ridge di Gombak, Quartz Dyke terpanjang di dunia.

 

6. Kos operasi dan penyelenggaraan akan dikongsi bersama melalui syarikat kerjasama antara CCCC dan MRL (MRL 50% : CCCC 50%). Tindakan bakal meringankan beban kewangan kerajaan di masa hadapan serta mampu menarik lebih banyak pelaburan dengan penglibatan daripada CCCC.

 

7. Penyertaan kontraktor tempatan dalam pembinaan ECRL meningkat kepada 40 peratus daripada keseluruhan kerja awam 30 peratus sebelum ini.

 

8. CCCC telah bersetuju untuk membuat bayaran semula bagi Bayaran Pendahuluan berjumlah RM3.1 bilion. RM500 juta akan dibayar pada 12 April 2019 dan RM500 juta lagi sebulan selepas itu manakala bakinya akan dibayar dalam tempoh 3 bulan.

 

ECRL dijangka siap menjelang 2026.

 

Anda Mungkin Meminati Artikel Ini

Featured Image 12-01
Kapital

Malaysia Rugi Lebih Besar Sekiranya ECRL Dibatalkan

Reading Time: 2 minutes Pada tahun 2018, China merupakan pasaran eksport terbesar Malaysia dengan nilai sebanyak USD42.5 bilion Penerusan projek ECRL dilihat…

Featured Image 22-01

Aplikasi Teknologi 5G

Reading Time: 2 minutes Teknologi 5G menjanjikan kadar latensi bermula serendah 1 ms Dianggarkan 5G boleh mencapai kelajuan melebihi 1 Gigabits sesaat…

Featured Image 19-01

ONE Championship Bakal Setanding UFC

Reading Time: 3 minutes Pada tahun 2018, nilai One Championship dilaporkan bernilai lebih daripada USD1 bilion Jumlah tontonan video One Championship di…

Featured Image 20-01

30%-40% Bekalan Beras Malaysia Diimport Daripada Luar Negara

Reading Time: 2 minutes Industri beras hanya menyumbang 2.3% sahaja kepada Keluaran Kasar Dalam Negara 74.1% daripada penghasilan beras dalam negara adalah…